Splitski incident nije bio ni slučajan ni spontano izbijanje nasilja, nego planski izazvana provokacija, smatra hrvatski ekonomist i bivši hedge fond menadžer Alex Krainer, danas poznat po svojim geopolitičkim analizama i kritici zapadnih ekonomskih politika. “Jasno je kao dan da je to odrađeno od strane tajnih službi. Organizirano je s ciljem da se unese kaos, da nas zavade, da se međusobno borimo i jedni drugih bojimo. To je ono – zavadi pa vladaj”, rekao je u podcastu Radio Mrežnice.
Kao primjer navodi kako se takve operacije obično provode planski, kroz odabrane društvene događaje. “Kulturno događanje srpske manjine u Splitu bilo je kao stvoreno za insceniranje takve provokacije. Pa vi mi recite – ako nazovete pedeset prijatelja na pivu, hoće li se svi pojaviti isti dan, na istom mjestu? Sigurno neće. A kad se pedeset batinaša pojavi s maskama na licu, da im se ne može utvrditi identitet, to vam je kao da su ostavili vizitku tajnih službi.”
Po njemu, cilj je jasan – izazvati strah i nepovjerenje. “Kad imate u staklenki sto crvenih i sto žutih mrava, ništa se ne događa dok ih netko ne protrese. Onda se međusobno počnu ubijati. Netko sada nama u Hrvatskoj trese tu staklenku.”
Krainer dodaje da nije realno očekivati da se pedeset nasilnika spontano dogovori da “idemo sad bijemo Srbe”. “Da se pojavilo troje, čovjek bi mogao reći – ima svakakvih budala. Ali pedeset? I svi s maskama? To je potpis službi.”
Kaže da je krajnji cilj stvoriti atmosferu u kojoj se manjine ponovno osjećaju nesigurno. “Gdje su ti batinaši kad se održavaju LGBT povorke? Kad dolazi pola milijuna Indijaca, Nepalaca ili Filipinaca u Hrvatsku? To im ništa ne smeta, ali baš Srbi – to im je problem.”
Podsjetio je da je u ranijim podcastima već najavljivao mogućnost sličnih incidenata i pozivao na oprez. “Najvažnije je ne upasti u zamku. Kad se takvo nešto dogodi, ne smijemo reagirati kako to žele oni koji su izazvali kaos. Moramo stati, promisliti i shvatiti da nam netko trese staklenku jer želi da se pobijemo.”
Upozorava da put mržnje i straha vodi u ponor, podsjećajući na Solženicinov ‘Arhipelag Gulag’. “Ako se prepustimo toj netrpeljivosti, događat će se stvari koje danas ne možemo ni zamisliti. U Rusiji su to bili Rusi protiv Rusa – nezamisliva zvjerstva. Moramo se oduprijeti tim nastojanjima da nas zaslijepe mržnjom.”
Krainer kaže da znakove istog obrasca vidi i u digitalnom prostoru, posebno na društvenoj mreži X. “Pojavili su se anonimni profili sa slikama grbova, bez imena i lica. Oni ne raspravljaju, nego sijaju mržnju. Nedavno sam vidio post u kojem netko traži ‘javno vješanje’ onih koji su rekli da se bolje živjelo u Jugoslaviji. To ne dolazi od normalne osobe. To su organizirane operacije – obavještajci koji šire strah i psihozu. Napišu, zapale vatru i nestanu. Naprave svoj posao i idu dalje.”
Po njemu, izvor takvih operacija nije teško prepoznati. “Ja sam siguran da to u konačnici dolazi iz Londona. Ne zato što britanska vlada nekome piše čekove, nego zato što novac teče kroz mrežu nevladinih organizacija, fondacija, savjetodavnih firmi i udruga. Kad se trag zamete, iza ostaju samo lokalne organizacije koje financiraju provokacije – jedne u Hrvatskoj, druge u Srbiji ili BiH. I onda jedni druge optužuju, a nitko ne vidi da iza svega stoji isti mehanizam.”
Krainer taj model opisuje kao “mentalni kolonijalizam” – sustav koji je britansko carstvo uspostavilo još krajem 19. stoljeća. “Shvatili su da ne mogu vojno vladati svijetom, pa su carstvo učinili nevidljivim. To su nazvali informal empire. Bogatstvo svijeta pretvorili su u financijske tokove koji se slijevaju u City of London i na Wall Street. Sve ostalo su kulise – sukobi, etiketiranja, podjele. Bitno im je samo da mi ne vidimo da je to to.”
Unatoč oštroj kritici, Krainer zaključuje optimistično. “Većina ljudi želi mir, bratstvo i dobre odnose. I mi i Srbi smo kršćani. Ako smo sljedbenici Isusa Krista, koga bi on rekao da trebamo mrziti? Ako iskreno oprostimo i odbijemo širiti mržnju, tada smo na pravom putu.”
“Praštanje mora biti iskreno i potpuno,” kaže. “Ne ono – ovima da, a ovima ne. Ljubav mora biti istinska. Samo tako možemo izbjeći zamke koje nam postavljaju. Vrijeme će pokazati svoje.”
⸻
Eto, ovo je cjelovita verzija — bogatija, s više ritma, i s očuvanim svim argumentima, metaforama i prijelazima koje je izgovorio.



