24

Madonnin ‘Ray of Light’ ponovno svijetli: Kako je album iz 98. postao ključna referenca popa 2025.

Dvadeset i sedam godina nakon izlaska, ‘Ray of Light’ Madonne proživljava novi život – i to kao jedan od najutjecajnijih albuma među današnjim pop-umjetnicama i producenticama. Njegova elektronička, spiritualna i emocionalno ogoljena estetika sve je prisutnija u glazbi 2025. godine – od FKA Twigs do Addison Rae, od britanske underground produkcije do TikTok mainstreama.

Kada je 1998. izdan, ‘Ray of Light’ bio je šok za glazbenu industriju – album koji je odvažno spojio pop melodiku s britanskim izdanjem elektronike, trip-hopa, techna i ambijentalne glazbe. Madonna i producent William Orbit tada su ušli na teren koji je do tog trenutka bio rezerviran za eksperimentalce i klubove, ne za velike pop dive, piše BBC.

Danas, taj se zvuk opet vratio u središte pažnje.

Zvuk koji je ispred svog vremena

Kelly Lee Owens, velška producentica i jedna od najistaknutijih figura elektroničke scene, opisuje album kao ‘savršen spoj pop osjetljivosti i elektroničke inovacije’. Njeno najnovije izdanje, ‘Dreamstate’, izravno se oslanja na ‘Ray of Light’, baš kao i novi EP britanske kantautorice Mae Muller, koja priznaje da ju je naslovna pjesma uvela u ‘magično mjesto nostalgične melankolije’.

Ništa manje značajan nije utjecaj na mlađe i digitalno oblikovane umjetnice poput Addison Rae, čiji album ‘Addison’ nosi jasan otisak Madonninog elektroničkog eksperimenta. Kritičari pronalaze tragove ‘Ray of Light’ i u projektima FKA Twigs (‘Eusexua’) te Erika de Casier (‘Lifetime’), dok je JADE (ranije poznata kao Jade Thirlwall iz Little Mixa) objavila i cover hita ‘Frozen’ s naglašenim dramatičnim tonovima.

Povratak kroz ‘Veronica Electronica’

Sama Madonna je osjetila ovaj povratni val i ove godine izdala ‘Veronica Electronica’ – kolekciju klupskih remiksa pjesama s originalnog albuma, uz jednu do sada neobjavljenu pjesmu ‘Gone Gone Gone’. Riječ je o projektu koji je prvotno bio planiran još 1998., no bio je odgođen zbog tadašnjeg monumentalnog uspjeha ‘Ray of Light’.

U trenutku kada je originalni album izašao, s pet Top 10 singlova i 16 milijuna prodanih primjeraka, Madonna je imala 39 godina – dob kada se ženama u glazbenoj industriji još uvijek suptilno sugerira da se povuku. No ona je tada, kao i sada, redefinirala granice onoga što pop zvijezda može biti i raditi.

Spiritualnost, sirovost i introspekcija

Uz inovativni zvuk, ono što ‘Ray of Light’ čini bezvremenskim jest njegova emotivna dubina. U pjesmama poput ‘Mer Girl’ Madonna se suočava sa smrću svoje majke s brutalnom iskrenošću (‘osjetila sam miris njenog gorućeg mesa, njenih raspadajućih kostiju’), dok u ‘Little Star’ slavi rođenje svoje kćeri Lourdes. U ‘Drowned World/Substitute for Love’ promišlja prazninu slave, a u ‘Sky Fits Heaven’ traga za smislom kroz duhovnost.

Taj spiritualni ton, kažu današnji kritičari i glazbenici, rezonira s generacijom kojoj su introspekcija, briga o sebi i potraga za dubljim značenjem ključne vrijednosti. Charli XCX i Ariana Grande već su se na svojim najnovijim albumima pozicionirale unutar tog diskursa.

Iskrenost kao najjača karta

Pjesma ‘Shanti/Ashtangi’, u kojoj Madonna pjeva sanskrtske stihove uz techno beat, danas možda izaziva podijeljena mišljenja – između fascinacije i optužbi za kulturnu aproprijaciju. No upravo ti nedovršeni rubovi daju albumu autentičnost koja u 2025. godini ima veću vrijednost nego ikad.

‘Ljudi žele istinu u glazbi. Ray of Light je 100 % Madonna – i zato i dalje odjekuje’, kaže Mae Muller. Kelly Lee Owens dodaje: ‘Njena ranjivost u ovom albumu još uvijek duboko pogađa’.

Album koji je u svoje vrijeme redefinirao pop, sada – u vremenu preispitivanja vrijednosti i granica umjetnosti – ponovno osvaja i pokazuje da se hrabrost i ranjivost mogu spojiti u nešto trajno.

Latest Posts

spot_img

NE PROPUSTI