5.2 C
Šibenik
Petak, 14 veljače, 2025
spot_img

Techno je danas zvuk TikTok memova i popularniji je nego ikada, ali to je parodija Detroita i Berlina

Objavljeno

spot_img

Postoji osjećaj da se elektronička muzika, unatoč nekadašnjem obećanju, vrti u krug. I postoji čežnja za nečim više – neizrečena želja da stvari budu zanimljivije, smjelije, hrabrije, piše nakon zafrkantskog uvoda u svom članku za Pitchfork novinar Philip Sherburne, autor brojnih naslova u medijima kao što su The Wire, SPIN, Resident Advisor i drugi.

Elektronička muzika nekad je bila vođena manje genijalnošću, a više onim što je Brian Eno nazvao ‘sceniusom’, kolektivnom energijom ideja koje su se širile zajednicom. Taj osjećaj kolektivne kreativnosti trenutno je u manjku. Na Zapadu, barem, kad je zadnji put neki mladi podžanr napravio značajan utjecaj na scenu? Kompilacija Bangs & Works, Vol. 1 iz Planet Mua, koja je otkrila footwork iz Chicaga široj javnosti, objavljena je prije 14 godina. Sumnjam da entuzijazam za hit em – čak i ako je ograničen na mali krug eksperimentalnih znalaca, Ableton geekova i online štrebera – govori o podsvjesnoj želji za radikalnim novim stilom koji bi nas uzdrmao, zvukom koji bi mogao pružiti isti onaj nalet uzbuđenja kakav su footwork, dubstep ili jungle pružili prvi put kad ste ih čuli. Zvuk koji vas tjera na razmišljanje. Zvuk koji izgleda poput ostvarenog sna.

Što god su snovi kružili u kolektivnoj podsvijesti elektroničke muzike 1. siječnja 2020., bilo im je suđeno da uvenu. Prijave o novom koronavirusu počele su se širiti tog mjeseca, a do ožujka su vlade u Europi i Sjevernoj Americi počele uvoditi potrebne karantene. Val zatvaranja klubova i prizemljenih letova zaustavio je plesnu muziku. Pojavio se osjećaj nevjerice, ali i zajednički cilj (sjećate li se „izravnavanja krivulje“?).

„Trebali bismo imati etičku odgovornost gdje kažemo: ‘Bolje da sve zaustavimo na dva tjedna, vidimo kako se stvari razvijaju, i nadamo se da ovo neće doći do ljeta,’“ napomenuo je europski agent za rezervacije s kojim sam tada razgovarao. „Jer ako dođe do ljeta, svi smo u problemima. To će biti katastrofa.“

„Problemima,“ pokazalo se, bio je eufemizam.

Više od godinu dana zatvaranja, otkazivanja, ograničenja i povremenih uspona i padova ležalo je na horizontu. Ljetni festivali koji su otkazali svoja izdanja 2020. godine planirali su povratke 2021., samo da bi i njih morali otkazati. Bez obzira je li COVID bio katalizator ili jednostavno prva karika u lančanom nizu nesreća, označio je početak velikih ekonomskih promjena u industriji. Otprilike 31 posto noćnih klubova u Ujedinjenom Kraljevstvu zatvoreno je između ožujka 2020. i prosinca 2023.; izvješće iz proljeća pratilo je nastavak gubitka pet klubova u UK svake tjedne tijekom 2024. godine.

Za povjesničare plesne muzike, prve godine 2020-ih mogle bi izgledati kao početak izgubljenog desetljeća, crnih prstenova u deblu stabla gdje je vatra opustošila šumu. Zanimljivo je da, samo četiri i pol godine nakon što je COVID-19 udario, može biti teško sjetiti se da se uopće dogodio. Gledano glazbeno, plesna i elektronička scena danas izgleda više-manje kao i prije.

Ovaj povratak na staro još je čudniji kada se uzmu u obzir društveni prevrati i globalna nestabilnost proteklih pet godina. U 2020. i 2021., pokret Black Lives Matter nakratko je izgledao kao da najavljuje trenutak obračuna u plesnoj muzici, sceni uvelike utemeljenoj u crnačkim zajednicama i tradicijama u SAD-u i diljem svijeta, ali ideja da bi plesna muzika mogla biti sredstvo za društvene promjene sada se čini udaljenijom nego ikad 2024., u kontekstu rata Rusije protiv Ukrajine i izraelske agresije na Palestinu i Libanon. Podijeljena između angažmana i bijega, nominalno progresivne zajednice plesne muzike bore se pronaći smislen odgovor.

Na suprotnom kraju spektra, povratak u klubove nakon pandemije pokrenuo je pravu eksploziju, jer je sav potisnuti nagon eksplodirao u izraz iracionalnog entuzijazma (da citiram filozofa ranijih mjehura). Tempo pjesama zabilježen je kako ubrzava, skačući sa 120 ili 130 BPM-a na više od 140, pa čak i više, odražavajući rastuću potražnju za stilovima poput hard techna, trancea i drum’n’bassa. DJ-evi i stream platforme kao što su Boiler Room i Hör, koji su instrumentalni u širenju klub kulture izvan fizičkih prostora, preplavljeni su ovim žestokim stilovima. Reflektivni stilovi kao što su deep house i minimal techno zamijenjeni su Eurodance obradama i Y2K pop nostalgijom. Umjetnici poput Marlon Hoffstadta (poznatiji kao DJ Daddy Trance) i DJ Heartstringa privlače masovne publike i gomilaju streaming brojeve s optimističnim trance-pop setovima (poput pjesama Sandstorm od Darudea i Better Off Alone od Alice Deejay) i brzim remiksevima, uključujući Hotline Bling verzije od 155 BPM.

Stariji ljubitelji često prigovaraju ovim promjenama; pričaju se priče o novoj generaciji neiskusnih klubbera koji mijenjaju društvenu strukturu klupske scene (iako, kako je napisao scenski kroničar Shawn Reynoldo, teško je reći koliko su te priče točne; je li klupska scena stvarno preplavljena mladima koji nisu nikada izlazili prije 2019., a sada su se masovno uključili u 2022.?). Ipak, čak i ljubitelji vrtoglavih tempa i jarkih boja 2024. godine često povezuju rođenje novog zvuka s posljedicama pandemije. „Želim zahvaliti ovim momcima,“ oduševljeno je rekao MC Boiler Rooma dok je DJ Heartstring počeo uvodni, sjajni, brzi, ali nostalgični set na AVA festivalu 2023. godine u Belfastu. „Pomogli su mi da ponovno počnem osjećati nakon pandemije.“

Plesna muzika oduvijek je bila prostor sukoba između suprotstavljenih snaga – nišnih ukusa i underground zajednica s jedne strane te masifikacije i komercijalizacije s druge. Pokreti, reakcije i kontra-reakcije dolaze u valovima. Originalna disco scena, crna i queer, proizvela je normativno prihvaćanje kroz film Groznica subotnje večeri; rasistička i homofobična reakcija „Disco sucks“ vratila je muziku natrag u underground, gdje se pretvorila u house muziku. Danas se, u određenoj mjeri, granice između underground i mainstreama sve više brišu.

Jednog dana, Four Tet – koji se smatra simbolom starih, DIY vrijednosti – može svirati na glavnoj pozornici Coachelle ili Madison Square Gardena zajedno sa Skrillexom i Fred again..; a sljedećeg dana zatvara Lollapaloozu s neprobojnim deep cutovima Autechrea.

Techno – nekada muzika crnih futurista iz Detroita, a zatim kontrakulturalnih buntovnika iz Berlina nakon ponovnog ujedinjenja – danas je zvuk TikTok memova i vjerojatno je popularniji nego ikada. No suvremeni techno, s naglaskom na snažne udarce i arpeggije koji zvuče poput motorne pile, miljama je udaljen od čudnovatosti i senzualnosti Detroita 80-ih ili neumoljive koncentracije Berlina 90-ih, čineći ga gotovo simulakrum u najboljem slučaju, ili parodijom u najgorem. Fred again..ovi stadionski mashupi deep housea i popa sugeriraju što se događa kada elektronička muzika izgubi svoju opozicijsku oštricu i osjećaj hitnosti.

Neke od nedavnih masifikacija plesne muzike gotovo sigurno su pozitivne. Čini se neosporno da više ljudi nego ikad proizvodi i uživa u plesnoj muzici, i to ne samo u Sjevernoj Americi i Europi. Pogledajte samo Boiler Room, čija su nedavna emitiranja uključivala prepune klubove i gomile ljudi u Singapuru, Bengaluru, Johannesburgu, Mumbaiju, Bogoti, Seulu i Delhiju – lista ide dalje. Više nego ikad, pokušaj da se da sveobuhvatan prikaz plesne muzike čini se kao uzaludan posao, čak i unutar ograničenog okvira Boiler Rooma.

Taj svjetski procvat aktivnosti također je dobra vijest za ljubitelje hit em stila i sve ostale koji žude za muzikom koja zvuči neobično, nesputano i neočekivano. U Aziji, mreža scena i podžanrova donosi nove zvukove i čak stvara saveze koji osporavaju hegemonijske zapadne perspektive i kolonijalne povijesti. Brazilska funk scena preplavljena je radikalnim zvukovima, od minimalističkog stila DJ Andersona do Paraisoa do treperavih zvukova DJ K-a i industrijske estetike D.Silvestrea. U Tanzaniji, eksperimentalno nastrojeni producenti guraju singeli zvuk do sve nevjerojatnijih granica. Venezuelski klupski pioniri poput DJ Babatra napokon dobivaju zasluženo priznanje, zahvaljujući interesu za raznoliku paletu stilova i scena koje se ponekad nazivaju – iako pogrešno – “Latin club”. Egipatski producenti poput 3Phaza i ZULI-ja stvaraju zapanjujuće teksturirane klupske trake koje spajaju eksperimentalni dizajn zvuka s kompleksnim ritmovima.

Na ovogodišnjem Unsound festivalu u Krakovu, našao sam se kako plešem uz živahnu bas muziku u malom ukrajinskom klubu za iseljenike – plesni podij je mogao primiti najviše 20 ljudi – gdje je energija bila toliko osvježavajuća i zvuk toliko sadašnji, da se činilo nemogućim da postoji drugi klub na planeti koji bi te večeri mogao polagati veću tvrdnju da je centar plesne muzike. Najbolja stvar kod elektroničke muzike sredinom 2020-ih je to što nema centra, nema norme, nema standarda; sve je u igri.

VIJESTI 24 / 7

Brutalističko punkerski vizual ljeta na Martinskoj s ironičnom pop referencom u liku Double O Seven

Objavom vizuala, grafičkog rješenja pod kojim će se odvijati glazbeno ljeto na Martinskoj, najavljena...

Grad Šibenik uvrstio Magazin Šigureca među lokalne medije od javnog interesa

Proračunska sredstva Grada Šibenika namijenjena lokalnim medijima koji informiraju zajednicu u javnom interesu po...

Masovni turizam je globalno u porastu. Lani je u strane zemlje putovalo milijardu i pol ljudi

Budućnost europskog turizma je u održivosti, inovaciji i otpornosti, stoga je cilj novih inicijativa...

Mano Le Tough u noći najdužeg dana donijet će nam prvo ljetno svitanje

Pojava jednog starog dobrog irskog imena u najavi nadolazećih glazbenih zbivanja na obali sigurno...

Brutalističko punkerski vizual ljeta na Martinskoj s ironičnom pop referencom u liku Double O Seven

Objavom vizuala, grafičkog rješenja pod kojim će se odvijati glazbeno ljeto na Martinskoj, najavljena...

Mano Le Tough u noći najdužeg dana donijet će nam prvo ljetno svitanje

Pojava jednog starog dobrog irskog imena u najavi nadolazećih glazbenih zbivanja na obali sigurno...

Sredinom srpnja na Martinskoj drugo izdanje Sea Sounda, festivala ozvučenog sistemima ručne izrade

Koncerti, live actovi, DJ setovi, stage takeoveri domaćih DJ crewova, mnoštvo domaćih i stranih...