Prije 200.000 godina čekali smo ‘alert’ o opasnom tigru ili gdje se ‘đuska’ uz vatru, danas robujemo algoritmima

Odlučili ste uzeti neku knjigu i napokon malo ‘old fashion’ čitati, ali svako toliko prođe vam kroz glavu da biste trebali baciti oko na mobitel ili ćete u njemu uguglati neki pojam iz knjige kako bi ga detaljnije proučili, a to će vas odvesti tko zna gdje i odvojiti od knjige. Možda ćete drugi put ostaviti mobitel da se puni u drugoj prostoriji i čak ako pomislite na njega, neće vam se dati ustajati i ići po njega pa ćete procijeniti da jej ‘trošak’, tramak dizanja, veći od ‘benefita’ i ostat ćete s knjigom.

To je samo jedan od primjera o kojem u podcastu 360 govori Goran Tintor, jedan od vodećih stručnjaka za marketing, bihevioralnu ekonomiju i istraživanje tržišta u Srbiji koji već 20 godina kreira strategije za najjače svjetske brendove poput Coca Cole, Googlea ili tvrtke McDonald’s.

U podcastu otkriva kako razmišljaju potrošači, što pokreće naše odluke i koliko smo zaista svjesni svojih potreba. Teme su psihologija potrošača, razumijevanje ljudskih potreba i načini na koje marketing oblikuje našu percepciju vrijednosti. na zanimljiv način i kroz anegdote Tintor objašnjava kako društvene mreže i digitalni mediji kroz algoritme utječu na ono što primjećujemo, što biramo, čemu vjerujemo i kako umjetna inteligencija već sada oblikuje naše odgovore i izbore.

Kada bismo danas nekoga zatvorili u ‘bijelu sobu’ na sat vremena to bi moglo biti jako bolno jer što da čovjek radi sat vremena sa svojim mislima, a misli nam više ne dolaze prirodno nego imamo samo simulacije s ekrana. Ljudi primaju sadržaje s ekrana i često nisu svjesni algoritama koji na njih ciljaju i sužavaju im izbor pa postepeno ulaze u neki oblak koji dijele s istomišljenicima i vjeruju da svi oko njih misle isto.

Sve je oduvijek isto

Kada bismo ljudima naglo oduzeli algoritme, ne bi više znali što da rade i traže.

Do ne tako davno ljudi nisu imali što za jesti i zato je mozak, koji čini dva posto nas, morao trošiti 20 posto sve naše energije da brzo donese odluke, osigura hranu, obrani se od predatora. Danas je zapravo sve isto kao prije 200.000 godina jer čovjeku je jako važno biti informiran, doznati hoda li neki tigar oko sela, prijeti li mu netko, gdje se pojavila neka hrana i danas primamo sve to kroz notifikacije koje određuju algoritmi i to je marketing.

A marketing cilja upravo na to jesmo li žedni ili gladni, voli li nas netko, kako se ostvarujemo kao ljudi i kako da preživimo, da prenesemo svoj gen dalje. I zato smo stalno ‘alert’ čekajući senzacionalne vijesti kroz notifikacije, bilo da je vijest tigar koji prijeti selu ili gdje je odlična zabava s ‘đuskanjem’ uz vatru.

Svakako pogledajte podcast!