10.8 C
Šibenik
Utorak, 11 veljače, 2025
spot_img

Nismo na početku kraja, nego na kraju kraja masovnih medija i takvog oglašavanja

Objavljeno

spot_img

Masovni mediji informirali su, educirali i zabavili mnoge generacije, sa svojim savršenim simbiontom masovnim oglašavanjem i nitko nije dovodio u pitanje njihov poslovni model do digitalne revolucije koja je promijenila sve.

Američki novinar Bob Garfield smatra da će masovni mediji neminovno i vrlo brzo propasti, zajedno s masovnim oglašavanjem. Ni online mediji nisu pošteđeni jer počivaju na jednako zastarjelim poslovnim modelima, a tu je i hiperprodukcija i brzina prijenosa informacija koja srozava kvalitetu sadržaja, pa ne čudi da povjerenje u medije nikad nije bilo na nižim granama.

Kako će se ljudi u budućnosti informirati, što sumrak masovnih medija znači za demokraciju i ima li uopće alternative, neke su od tema kojima se u razgovoru s američkim sugovornikom, koji je prije petnaestak godina objavio knjigu ‘Scenario kaosa’, bavi tportal.

Prošla godina bila je zaista teška za američku industriju masovnih medija s porastom od 50 posto u otpuštanjima u tiskanim, digitalnim i TV medijima. Jesmo li trenutno u posljednjoj fazi kraja masovnih medija kakve poznajemo? Što je s online medijima, hoće li preživjeti?

Nismo na početku kraja. Nismo ni na sredini kraja. Vrlo smo blizu kraju kraja. Ponuda i potražnja je zakon, poput gravitacije i oporezivanja. Ne može se popraviti.

Je li možda retorika o propasti pretjerana? Kada je TV stigao, govorilo se da će radio zauvijek nestati. Gotovo stotinu godina kasnije, radio je još uvijek tu. Što je sada drugačije s digitalnom tranzicijom/revolucijom?

To je česta, ali prazna analogija. Bolje bi bilo pitati postolare misle li da je cijela stvar s parnim strojevima samo gomila crnih predviđanja. Molim da primijetite, u pojmu ‘digitalna revolucija’, kao i u ‘industrijskoj revoluciji’, ključna riječ je ‘revolucija’. U revolucijama krv teče ulicama.

Prije interneta, veličanstvena simbioza koju opisujete cvjetala je otprilike 300 godina zbog jednog razloga – oskudice. Bilo je iznimno skupo stvoriti i voditi novine, časopis, televiziju, itd. Bili su potrebni ogromni kapitalni zahtjevi. Tako su oni koji su uspostavili takve poslove na svojim tržištima uživali ogroman tržišni udio, često monopol ili duopol. Trošak konkuriranja takvim poslovima ekonomisti nazivaju ‘barijerom ulaska’. Tako su u tom lijepom svemiru, mediji ostvarivali ogromne profite, oglašivači su imali masovne kanale za plasman svojih proizvoda, a potrošači su uživali besplatne (TV) ili snažno subvencionirane (novine, časopisi) vijesti i zabavni sadržaj.

Međutim, digitalna tehnologija i internet, smanjili su te barijere ulaska s milijun, desetak milijuna, ili stotine milijuna dolara, na otprilike ‘nula dolara’. Ništa ne košta imati web-stranicu i gotovo ništa ne košta stvarati sadržaj.

Prirodno, u vrlo kratkom vremenu, svijet je prešao s nekoliko stotina tisuća medijskih kuća na stotine milijuna. Svaka pojedina web-stranica, blog, YouTube kanal ili Instagram račun, konkurencija je gigantima. Globalni fond oglašivačkih dolara nije se mnogo promijenio, ali sada je taj fond podijeljen na stotine milijuna opcija za sadržaj. Nadalje, zbog tako ogromne zasićenosti medija, postoji i zasićenost oglasnog prostora i vremena – što snižava cijenu koju bilo koji kanal može postići za svoje vrijeme ili prostor. Stoga, u odsutnosti oskudice, mediji sada zarađuju puno manji postotak dostupnih oglašivačkih dolara po puno nižoj cijeni. Izračunajte to.

Bob Garfield

Da stvar bude složenija, veliki postotak globalnog fonda oglašivačkih dolara, ne ide uopće izdavačima. Odlazi platformama poput Googlea, Facebooka, YouTubea, TikToka i X-a, koji ne plaćaju ni centa za proizvodnju sadržaja. Oni ga samo hostaju. Izuzetno je skupo proizvoditi vijesti, informacije, modne priloge, videoprograme. Puno je tu zaposlenih. Google nema te troškove, ali ima sposobnosti ciljanog oglašavanja koje bi posramio Seal Team Six. To je scenarij kaosa.

Masovno oglašavanje gotovo da više ne postoji, jer više nema potrebe za njim. Ono je napredovalo jer u analognom dobu, dosezanje ciljne publike zapravo je bilo pogađanje, pa su vaši oglasi morali biti poput raspršenih hitaca sačmarice, a ne preciznih hitaca puškom. Mogli ste približno ciljati odabirom medija (Prodajete brodove? Koristite časopis Yachting!), ali to je i dalje bio grub proces. U digitalnom dobu, marketinški stručnjaci i mediji imaju toliko podataka da znaju više o vama nego vaš supružnik ili majka. Znaju više o vama nego što vi sami znate o sebi. I mogu vam isporučiti oglas, temeljen na vašem detaljnom profilu, gdje god se nalazili, u najbolje vrijeme za to.

24 / 7

Tunel se budi iz zimskog sna, slijedi koncert, DJ noć i kazališna predstava

Siječanj je proletio kao metak, a i veljača je već izgubila trećinu svojih dana...

Nipplepeople ni kad daje video intervju za Doru svoja lica ne otkriva

Ideja da Nipplepeople idu na Doru začeta je prije nekoliko godina u jednom londonskom...

Ljetni HOT festival Balance Croatia objavio raspored nastupa svih izvođača po danima

Balance Croatia objavio je raspored nastupa svojih izvođača po danima i sada je poznato...

Aracataca i Foster nastupaju u šibenskom Azimutu u sklopu AJMO! projekta

Bendovi Aracataca i Foster nastupaju u subotu, 8. veljače, u šibenskom klubu Azimut u...

TOP 2024 Evo kakve sve ludosti guglaju naši sugrađani

Prilično smo pobožni, ali nas silno zanima i seks, muče nas brojne brige pa...

Kiša u kontaktu sa strujom vjerojatni uzrok požara na Srimi: Izgorjele su dvije kamp prikolice

Jaka kiša koja se u ranim jutarnjim satima ponedjeljka slivala po električnim instalacijama u...