U Europskoj uniji postoji preko 1.200 oznaka i slogana tipa ‘ekološki proizvedeno’, ‘biorazgradivo’ i slično, koje trgovci stavljaju na različite proizvode želeći zbog te ‘zelene’ komponente proći bolje na tržištu, a svaki drugi takav proizvod zapravo sa zelenim zapravo nema nikakve veze i teška je prevara.
Zaključak je to Europske komisije koja barata podacima da je čak 53 posto takvih proizvoda lažno ‘zeleno’ jer u Europskoj uniji nema jedinstvenog sustava provjere pa tako ni regulacije tržišta po tom pitanju.
Nadležni odbori Europskog parlamenta su stoga dali zeleno svijetlo nastavku pregovora o certifikaciji zelenih tvrdnji na tržištu kako bi se suzbio takozvani greenwashing, na čemu radi hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan (SDP).

– Proizvođači često koriste takve oznake želeći istaknuti da je njihov proizvod, za okoliš, bolji od konkurencije. Studije su, naime, pokazale kako su građani skloni kupiti proizvod koji je bolji za okoliš čak i ako je skuplji – objašnjava Borzan koja je u svom zakonu o Osnaživanju potrošača u zelenoj tranziciji zabranila dio takvih tvrdnji, a za dio propisala novi sustav provjere na razini EU.
Upravo zato je podržala nastavak pregovora o Direktivi o zelenim tvrdnjama koja detaljno razrađuje taj sustav kako bi se samo oni koji uistinu provode ono što su obećali mogli istaknuti na policama trgovina. Oznake moraju poduprijeti detaljnim planom, tehnologijom, budžetom i redovitim kontrolama provedbe.
– Prema mom istraživanju u Hrvatskoj je skoro 90 posto građana primijetilo takve tvrdnje na proizvodima. Više od 80 posto građana nikad nije provjeravalo što stoji iza njih, a 70 posto im uopće ne vjeruje. Ovim prijedlogom osigurat ćemo da samo istinite tvrdnje budu na proizvodima te pomoći građanima da se snađu u džungli oznaka na tržištu – rekla je hrvatska zastupnica u Europskom parlamentu Biljana Borzan.