Karizmatičan i progresivan buntovnik, tako je nekoć izgledao Elon Musk i to je savršeno odgovaralo duhu Tesle. Međutim, Musk se promijenio, što sada ostavlja posljedice na imidž tvrtke čiji je marketing gradio oko samog sebe, piše na stranicama Netokracije Branko Kranjčević.
U svijetu marketinga postoji mnogo mitova, ali jedan od najtvrdokornijih je onaj da “ne postoji loša reklama“. Na prvi pogled, čini se kao da je to točno i da su mnogi brendovi profitirali od skandala, kontroverzi ili neočekivane pažnje.
Jedan od razloga za takvo vjerovanje je zasigurno i to što brendovi ipak nisu tako krhka bića kao što mnogi brend stručnjaci drže. Prije svega, ljudi ne razmišljaju svakodnevno o brendovima što god mi kao konzumenti ili kao stručnjaci za brendove i marketing mislili, a i brendovi sami ne zauzimaju neko posebno važno mjesto u velikoj većini svakodnevice kupaca.

Međutim, kada je u pitanju brend čija svrha postojanja je zapravo disrupcija nekih klasičnih normi, poput svijeta vozila, stvari se nešto mijenjaju. Posebno ako ste Tesla i ovisite o reputaciji svog osnivača koji godinama tvrdi kako “mrzi oglašavanje” i kako je “oglašavanje nepotrebno ako imate dobar proizvod.”
Brend koji to nikada zapravo nije bio
Tesla je godinama gradila svoju reputaciju na viziji budućnosti – električnim automobilima koji nisu samo ekološki prihvatljivi, već su i tehnološki superiorni. No, umjesto da izgradi vlastiti brend kroz prepoznatljiv vizualni identitet (što je dijelom i učinjeno), komunikacijske strategije i dosljedne marketinške poruke, Tesla se uvelike oslonila na jednog čovjeka – svog ekscentričnog i karizmatičnog osnivača Elona Muska.
On je u očima javnosti dugo vremena bio sinonim za Teslu. On nije bio samo izvršni direktor – bio je hodajuća reklama, PR mašina, ultimativni influencer. Njegov osebujan način komuniciranja na Twitteru (sada X), sukobi s regulatorima, javne svađe s novinarima i nesvakidašnji humor učinili su ga jednom od najpoznatijih poslovnih ličnosti našeg doba. A Tesla? Tesla je bila „automobilski Apple” – ne samo zbog dizajna i inovacija, nego i zbog kultnog statusa koji je stvorila među svojim kupcima.

Ali tu je i ključna razlika: Apple nikada nije postao „Steve Jobs Inc.“, dok je Tesla postala „Elon Musk Motors“.
U posljednjih nekoliko godina, prenosimo s Netokracije, Muskova politička i društvena stajališta drastično su se promijenila. Tehnološkog genijalca koji se borio protiv establišmenta, sve se više povezuje s konzervativnim i desničarskim krugovima. Njegova nedavna suradnja s Donaldom Trumpom i podrška republikanskoj agendi udaljila je brojne kupce koji su nekada smatrali Teslu simbolom progresivnosti.
Problem je što Teslini kupci nisu tipični glasači Donalda Trumpa. Električni automobili i Trumpovo vikanje „Drill, baby, drill” (parola za forsiranje naftnih bušotina) jednostavno ne idu ruku pod ruku. Za razliku od Applea, koji može nastaviti prodavati iPhone neovisno o političkim turbulencijama, Tesla sada riskira gubitak cijelog segmenta kupaca jer je brend previše vezan uz Muskov osobni imidž.

Rezultat? Dionice Tesle su u padu, a tržišni udio opada jer sve više kupaca traži alternative. Brendovi kao što su BYD ili pak tradicionalni proizvođači automobila koji su ušli u EV segment sve više nagrizaju Teslinu još uvijek dominantnu poziciju. U međuvremenu, Musk na društvenim mrežama ratuje sa svima – od vlastitih dioničara do korisnika koji kritiziraju njegove odluke.
Cijeli članak pročitajte na izvoru informacije.