Film Posljednji scenarist (The Last Screenwriter) ambiciozan je projekt koji je započeo kao eksperiment s ciljem istraživanja mogućnosti umjetne inteligencije u stvaranju cjelovečernjeg filma. Srž ovog projekta leži u scenariju, koji je u potpunosti generirao ChatGPT 4.0. Autori tvrde kako je cilj projekta bio vidjeti kako bi se film, čiji je scenarij u potpunosti napisala umjetna inteligencija, producirao od strane profesionalnog tima.
Film je objavljen kao neprofitni projekt na web stranici i YouTubeu, s namjerom da doprinese tekućoj raspravi o umjetnoj inteligenciji u filmskoj industriji i kreativnim poljima. Prošlog tjedna prikazan je i na festivalu Cinehill koji je jučer završio u Fužinama.

Autori projekta, švicarski filmaši Peter Luisi i David Luisi, naglašavaju da ni jedna riječ u scenariju nije napisana od strane čovjeka. Njihov rad sastojao se isključivo od odabira i skraćivanja scena koje je predložio ChatGPT. Iako su te odluke uključivale kreativne izbore, one spadaju u ulogu redatelja ili montažera, a ne scenarista.
Jedini kreativni input autora bio je: ‘Napiši radnju za dugometražni film u kojem scenarist shvaća da je manje dobar u pisanju od umjetne inteligencije”. Nakon toga, ChatGPT-u su se davali daljnji upiti za generiranje likova, imena, detaljnih opisa scena i mogućih preokreta u radnji, sve dok cijeli scenarij nije bio kreiran.
Radnja prati Jacka, proslavljenog scenarista (glumi ga švicarski glumac Nicolas Pople) koji doživljava potres u svom svijetu kada se susretne s vrhunskim sustavom za pisanje scenarija temeljenim na umjetnoj inteligenciji. U početku skeptičan, ubrzo shvaća da UI ne samo da se podudara s njegovim vještinama, već ga čak nadmašuje u empatiji i razumijevanju ljudskih emocija. Razapet između ponosa i straha od zastarjelosti, Jacku se nudi prilika da napiše film isključivo s umjetnom inteligencijom – scenarij koji potpisuje ChatGPT 4.0.

Autori filma su svjesni da projekt otvara važna pitanja o ulozi ljudske kreativnosti i umjetne inteligencije u filmskoj industriji. ChatGPT 4.0 u svojoj izjavi kao scenarist filma navodi da film istražuje “raskrižje između tehnologije i ljudske kreativnosti” te postavlja pitanje: “Mogu li strojevi doista zamijeniti ljudsko iskustvo kada je riječ o umjetnosti i pripovijedanju?”
Peter Luisi, redatelj filma, izražava svoje iznenađenje i zabrinutost: “Do sada se smatralo da su scenaristi izuzeti od ove opasnosti [zamjene strojevima]. Međutim, ispada da scenaristi gotovo sigurno neće biti posljednji koji će biti zamijenjeni strojevima, već jedni od prvih!”

Unatoč tome, autori naglašavaju da ne vjeruju da bi umjetna inteligencija trebala zamijeniti scenariste te da je važno razumjeti njezine mogućnosti kako bi se pronašao pravi put naprijed. Oni smatraju da The Last Screenwriter doprinosi globalnoj filmskoj zajednici u ovom jedinstvenom trenutku filmske povijesti.
Film možete pogledati besplatno na linku niže.



