Može li glazba na plesnom podiju potaknuti promišljanje i otvoriti prostor za društvene promjene? DJ Aldessa, Romkinja i feministkinja iz Rumunjske, vjeruje da itekako može. Kroz glazbu, koju koristi kao političko sredstvo, nastoji osnažiti zajednice i podići svijest o bogatstvu romske kulture, piše Kulturpunkt u uvodu svog razgovora s njom.
Godine 2017. pokrenula je Manele Feministe, klupske večeri na kojima pušta žensku i queer romsku muziku. Svaki njezin DJ set prožet je feminističkim i intersekcionalnim pristupom, uz odabir pjesama koje pojačavaju ušutkane glasove, izazivaju društvene norme i oslobađaju kolonizirane ritmove. Za Aldessu je glazba moćno oruđe promjene, način da promijeni načine razmišljanja i izazove status quo.
Trenutno živi i radi u Bruxellesu, a surađuje s brojnim kolektivima i organizacijama. Kada ne pušta na queer partijima, bavi se zagovaranjem za ljudska prava i održavanjem online platforme Romnja Feminist Library, koja okuplja materijale o Romkinjama, feminizmu i romskom feminizmu.

Aldessa je ove godine sudjelovala na poznatom riječkom festivalu queer i feminističke kulture Smoqua, gdje je održala radionicu o intersekcionalnosti u feminizmu, a potom je na partiju zatvaranja festivala svojim setom rasplesala cijeli Pogon kulture. To je bio povod Marini Mlakar da s njom razgovara o glazbi kao sredstvu otpora, načinima na koje stvara prostor za romsku kulturu na glazbenoj sceni i vidljivosti romskog feminizma.
– Glavne poruke koje želim prenijeti su antirasističke, antipatrijarhalne i antiklasističke, želim promicati intersekcionalnost i različitost. Kroz glazbu koju biram za svoje playliste fokusiram se na pjesme queer umjetnika, Romkinja i drugih autorica iz marginaliziranih skupina. Ponekad se poruka ne izražava riječima, već kroz ritam koji povezuje različite zajednice u zajedničkom plesnom prostoru – kaže umjetnica.
Smatra da joj mainstream DJ scena nije baš pristupačna jer se ne uklapa u njezine norme, a nije ni otvorena prema nastupima u mainstream prostorima.
– Imala sam jedno iskustvo u takvom okruženju i bilo je neugodno. Voditelj tog mjesta mi nije dopustio da puštam ‘manele’ (glazba rumunjskih Roma). Na istom mjestu, dok sam puštala pjesmu na arapskom jeziku – jer kroz svoju glazbu izražavam i svoju solidarnost s drugim rasijaliziranim skupinama – grupa bijelaca me je prekinula tražeći glazbu na engleskom. Osjetila sam da publika nije otvorena za moju poruku solidarnosti kroz raznolikost, pa sam odlučila ostati vjerna svojim principima i napustiti prostor – rekla je za Kulturpunkt.

Čak ni unutar queer DJ scene nije uvijek lako, kaže, navodeći iz vlastitog iskustva kako i queer DJ zajednica često funkcionira na temelju osobnih veza, na način da vas netko mora poznavati i upoznati s ljudima ili prostorima.
– U suprotnom, kada izravno kontaktiram klubove s prijedlozima programa poput Manele feministe, moji e-mailovi često ostanu bez odgovora. Otkako sam se preselila u Bruxelles, nastupala sam samo na dva mjesta: u The Crazy Circleu, lezbijskom baru čija je bivša vlasnica bila spremna ugostiti moj set, i na partiju otvorenja Pink Screens Festivala na kojem sam volontirala prošle godine – ispričala je glazbena aktivistica i dodala kako pušta muziku i na privatnim događajima, poput rođendana i zatvorenih zabava.
No, pronalaženje stabilne platforme u Bruxellesu zasad joj je veliki izazov.
Većinom nastupa u drugim zemljama, na događanjima i zabavama koje organiziraju Romkinje i queer osobe. To su ujedno prostori u kojima se osjeća najugodnije dok nastupa.
Zadovoljna je efektima svoga rada i aktivizma sebe i kolega.
– Mislim da je naš napredak bio golem, posebno s obzirom na ograničena sredstva s kojima raspolažemo. Najveći dio našeg rada je volonterski, ali smo posvećene tome da rad i znanje Romkinja učinimo vidljivima u raznim prostorima – rekla je.
Cijeli intervju koji je DJ Aldessa, Romkinja i feministkinja iz Rumunjske dala u hrvatskom mediju pročitajte na stranicama Kontrapunkta.