24

Novi zakon donosi još snažniji nadzor nad medijskim sektorom

Vlada je ovih dana usvojila Prijedlog zakona o provedbi Uredbe o uspostavi zajedničkog okvira za medijske usluge na unutarnjem tržištu, čime se u hrvatski pravni sustav preuzima Europski akt o slobodi medija. Europska uredba 2024/1083 donesena je 11. travnja 2024. i u cijelosti je obvezujuća te se izravno primjenjuje u svim državama članicama, no analiza je pokazala kako je za pojedina pitanja nužna dodatna nacionalna regulacija.

U Hrvatskoj su mediji trenutno regulirani Zakonom o medijima i Zakonom o elektroničkim medijima, u koji je ranije prenesena europska Direktiva 2010/13/EU. Rad Hrvatske radiotelevizije i Hrvatske izvještajne novinske agencije uređuje se posebnim zakonima. Novi prijedlog predstavlja najznačajniju izmjenu medijskog zakonodavstva posljednjih godina jer uključuje transformaciju Agencije za elektroničke medije u jedinstvenu Agenciju za medije. Riječ je o prvom regulatoru u Hrvatskoj koji će imati nadležnost nad cjelokupnim medijskim sektorom.

Uspostava jedinstvenog regulatora ključan je preduvjet za provedbu novih obveza koje se odnose na financijsku transparentnost i nadzor vlasničkih struktura. Vlada ističe da transparentno financiranje medija smanjuje rizik prikrivenih utjecaja, jača uredničku neovisnost i povećava povjerenje javnosti. Novi zakon donosi dodatne obveze izvještavanja kako bi se riješili problemi netransparentnog javnog financiranja, koji su ranije bili zabilježeni u izvješćima o slobodi medija. Agencija je već uspostavila javno dostupni digitalni registar vlasništva i financiranja medija, a proširene ovlasti omogućit će detaljniji nadzor i smisleniju kontrolu medijske koncentracije.

Najvažnije posljedice novog zakona odnose se na ključne dionike u sektoru. Medijski nakladnici, osobito tiskani, prvi put dolaze pod nadležnost jedinstvenog regulatora, što donosi nove obveze izvještavanja, ali i dodatnu zaštitu te potencijalno pravedniji pristup javnim sredstvima za oglašavanje. Javnost i analitičari dobit će detaljniji uvid u financijske tokove i vlasničke strukture, što otvara prostor za kvalitetniju raspravu o medijskoj neovisnosti. Javna tijela i institucije bit će obvezna uspostaviti transparentne, objektivne i nediskriminatorne procedure trošenja javnog novca na oglašavanje.

Donošenje zakona označava početak novog regulatornog ciklusa koji bi trebao osnažiti nadzor nad medijskim sektorom i doprinijeti većoj transparentnosti te stabilnosti medijskog tržišta u Hrvatskoj, kažu u Vladi.

Idi na stranicu

Latest Posts

spot_img

NE PROPUSTI