Britanska vlada uvodi zabranu preprodaje ulaznica uz zaradu, u sklopu mjera koje će ovaj tjedan biti službeno predstavljene, doznaje Guardian. Time se nastavlja dugo najavljivani obračun s preprodavačima i platformama poput Viagogoa i StubHuba. Prema planu, nitko – ni profesionalni preprodavači ni obični kupci – više neće smjeti prodati ulaznicu po cijeni većoj od one koju su za nju platili.
Vlada je ranije razmatrala da dopusti preprodaju do 30 posto iznad nominalne vrijednosti, no Guardian saznaje da će svaka prodaja iznad originalne cijene biti zabranjena. Odluka stiže tjedan dana nakon što su svjetski poznati izvođači, među kojima su Radiohead, Dua Lipa i Coldplay, uputili otvoreni apel premijeru Keiru Starmeru da ispuni predizborno obećanje i zaustavi ‘štetne’ prakse preprodaje.
Plan, koji bi mogao biti uključen u sljedeći Kraljev govor, predviđa da preprodavači mogu naplatiti samo iznos koji su sami platili, dok platforme smiju dodati servisne naknade. Ipak, te naknade bit će ograničene kako se ne bi umjetno povećavale radi kompenzacije izgubljene zarade. Gornja granica naknada još nije određena.
Zabrana će se odnositi i na društvene mreže, za koje platforme tvrde da bi mogle postati utočište za neregulirane i potencijalno lažne ulaznice ako zakon potisne postojeće prodajne sustave. Svaki prodavač bit će spriječen da oglašava više ulaznica nego što je bilo moguće kupiti na izvornom prodajnom mjestu.
Sustav licenciranja za platforme, koji je bio razmatran u vladinu pregledu, neće biti uveden. No, resale platforme bit će pravno odgovorne ako prodavači na njihovim stranicama prekrše zakon, a provedbu će nadzirati Agencija za tržišno natjecanje.
Umjetnici poput Eda Sheerana i Pixiesa više su puta kritizirali preprodavače zbog iskorištavanja fanova, a ovogodišnja turneja Oasisa privukla je velik broj profesionalnih ‘tradera’. Guardianova istraga otkrila je stotine ulaznica koje su nudili profesionalni preprodavači, uključujući tri britanska ‘touts’ profila s ukupno ponuđenih ulaznica vrijednih 26.000 funti. Jedna ciparska tvrtka oglasila je čak 1.596 ulaznica za Oasisovu turneju samo na StubHubu.
Organizacija Which? objavila je nedavno primjere ekstremno visokih cijena na popularnim destinacijama poput Dubaija, Singapura i SAD-a. Ulaznice za Oasisa na Wembleyju koštale su 3.498,85 funti na StubHubu i 4.442 funte na Viagogu. Coldplay za Wembley bio je oglašen za 814,52 funte na StubHubu. Najradikalniji primjer bio je oglas za festival All Points East u londonskom Victoria Parku, za koji je jedna ulaznica na Viagogu bila ponuđena za 114.666 funti.
Telekom Virgin O2 procjenjuje da takva poskupljenja potrošače godišnje koštaju oko 145 milijuna funti. U nekim slučajevima prodavači navodno ni nemaju ulaznice koje oglašavaju, nego se bave ‘spekulativnom prodajom’, praksom u kojoj nude ulaznice koje još nisu pribavili, uz nadu da će ih kasnije nabaviti jeftinije. Takvo postupanje smatra se prevarom.
Tvrtke za sekundarnu prodaju žestoko su lobirale protiv zabrane, tvrdeći da bi mogla potaknuti crno tržište i povećati udio prijevara. Guardian je ranije objavio i snimku tajnog sastanka na kojem su vodeći britanski preprodavači raspravljali o pokretanju vlastite političke kampanje protiv reforme.
Iako se zabrana odnosi na tržište, postavlja se pitanje hoće li platforme poput Viagogoa i StubHuba uopće nastaviti raditi u Britaniji ako izgube mogućnost ostvarivanja dobiti na velikim maržama preprodavača. U posljednjih nekoliko godina pojavile su se alternativne platforme koje omogućuju preprodaju po nominalnoj cijeni, poput Twicketsa i Ticketmasterova internog sustava za razmjenu ulaznica.
Guardian je više puta istraživao poslovanje tih platformi i otkrivao kako su vodeći toutsi uspijevali kupovati velike količine ulaznica te zarađivati na rastu potražnje za istim događajima. Dionice američke kompanije StubHub Holdings pale su 10 posto nakon što su se pojavile informacije o najavljenoj zabrani. StubHub Holdings je vlasnik Viagogoa, dok britanski StubHub djeluje odvojeno nakon podjele koju je naložio regulator 2020. godine.
Iz StubHub Internationala poručili su da će ograničavanje cijena dovesti fanove do većeg rizika. Glasnogovornik Viagogoa rekao je da iskustvo pokazuje kako su cjenovni limiti često imali loš učinak na kupce, navodeći da je u Irskoj i Australiji stopa prijevara gotovo četiri puta viša nego u UK-u jer potrošači završavaju na nereguliranim stranicama.
Vlada zasad odbija komentirati.



