24

Dvije strane globalnog techna: Detroit mu je dao nacrt i dušu, a Berlin prostor da izraste u globalnu silu

Techno ima dva duhovna doma – Detroit i Berlin. Jedan je grad rodio zvuk, a drugi ga usvojio i pretvorio u globalni fenomen. Iako dijele isti puls, njihovi putevi i zvukovi oblikovani su različitim urbanim, društvenim i političkim okolnostima. Detroit je techno obogatio dušom, a Berlin mu je dao industrijsko srce. Najkraće rečeno: ‘Detroit bi bili strojevi s dušom, a Berlin strojevi s mehanikom’.

Detroit: Rođenje techna

Početkom 1980-ih Detroit je bio grad u industrijskom padu. Dok je automobilska industrija propadala, u predgrađu su trojica srednjoškolaca – Juan Atkins, Derrick May i Kevin Saunderson, kasnije poznati kao The Belleville Three – počeli eksperimentirati sa zvukom.

Inspiraciju su crpili iz europskog synth-popa (Kraftwerk) i afroameričkog funka (Parliament-Funkadelic), a sve je povezivao vizionarski radijiski DJ The Electrifying Mojo.

Kombinacijom tada sve dostupnijih ritam-mašina i sintesajzera stvorili su nešto potpuno novo – futuristički i mehanički zvuk prožet funk i soul temeljima. Detroit techno je melodičan, emotivan, često bogat akordima i bas linijama, te nastao kao glazbeni odgovor na propadanje grada, ali s pogledom u optimističniju budućnost.

Među ključnim pjesmama ističu se

– Model 500 – ‘No UFO’s’ (1985) – Juan Atkins definira minimalistički, futuristički predložak žanra.
– Rhythim Is Rhythim – ‘Strings of Life’ (1987) – Derrick May spaja orkestralne gudače i snažan beat, pokazujući emotivni raspon techna.
– Inner City – ‘Big Fun’ (1988) – Kevin Saunderson donosi soulful vokale i uvodi techno u mainstream.

Berlin: Novi dom novog zvuka

Krajem 1980-ih Detroitov zvuk pronašao je novu publiku u Berlinu, gradu u povijesnom prijelomnom trenutku. Pad Berlinskog zida 1989. otvorio je ogroman prostor – napuštene tvornice, bunkeri i elektrane u bivšem Istočnom Berlinu postali su središta ilegalnih zabava. Mladi iz oba dijela grada, ujedinjeni u novoj slobodi, trebali su svoj soundtrack – a Detroitov techno bio je savršeno rješenje.

U klubovima poput Tresora i E-Werka, zvuk se prilagodio akustici golemih betonskih prostora. Melodija je ustupila mjesto hipnotičkim ritmovima, repetitivnim strukturama i sirovom, minimalističkom pristupu. Kasnije su klubovi poput Berghaina i njegova izdavačka kuća Ostgut Ton dodatno učvrstili ovaj stil.

Zvuk: Duša nasuprot mehanici

Detroit techno vuče iz funka, soula i jazza – složene melodije i akordi daju mu emotivnu, ponekad melankoličnu dimenziju. Njegova estetika povezana je s afrofuturizmom, korištenjem tehnologije za zamišljanje novih svjetova.

Berlin techno, s druge strane, ogoljuje glazbu do srži: snažan four-on-the-floor kick, repetitivna hipnoza i tamne, industrijske teksture. Njegov identitet proizlazi iz monumentalnih betonskih klubova koji su postali svojevrsne katedrale novog kulturnog pokreta.

Simbiotska veza

Detroitovi pioniri donijeli su Berlinu autentičnost i povijest. Berlin im je uzvratio velikom, odanom publikom i infrastrukturom koja im je nedostajala kod kuće. Osnivač Tresora, Dimitri Hegemann, redovito je dovodio detroitske DJ-eve u svoj klub. Ili, kako je netko sažeo: ‘Detroit je posadio sjeme, Berlin ga je zalio’.

Minimalizam koji je razvio Robert Hood iz Detroita postao je osnovni element berlinskog zvuka. Danas utjecaj oba grada prožima sve od industrijskog techna do melodičnih varijanti. U 2024. berlinska techno kultura uvrštena je na UNESCO-ov popis nematerijalne kulturne baštine.

Dva su to lica iste medalje – Detroit je dao nacrt i dušu, a Berlin prostor da izraste u globalnu silu. Njihova zajednička priča pokazuje kako glazba može niknuti iz urbanog propadanja i stvoriti novu kulturu, prenosimo iz članka Ivana Tizona za Midnight Rebels.

Latest Posts

spot_img

NE PROPUSTI