24

‘Mirotvorac’ osvojio struku i publiku: Hrabar film koji postavlja pitanje tko je imao koristi od rata

Dokumentarni film Mirotvorac redatelja Ivana Ramljaka nastavlja plijeniti pozornost publike i kritike. Nakon trijumfa na Pula Film Festivalu, gdje je osvojio Veliku zlatnu arenu, ovaj film dobio je i najvišu ocjenu publike na ovogodišnjem Cinehillu u Fužinama.

Mirotvorac je dokumentarna rekonstrukcija još uvijek nedovoljno rasvijetljenog ubojstva Josipa Reihla Kira, načelnika osječke policije, koje se dogodilo 1. srpnja 1991. godine. Kir je bio poznat po svojim pokušajima smirivanja napetosti i sprječavanja eskalacije rata u istočnoj Slavoniji, zbog čega je među lokalnim stanovništvom, bez obzira na nacionalnost, stekao reputaciju istinskog mirotvorca. Njegova vizija mira i suživota, nažalost, koštala ga je života.

Film temeljito prikazuje Kiru kao usamljenog jahača čija je vizija mira bila u direktnom sukobu s ratnohuškačkom retorikom koja je tada dominirala. Njegovi pozivi na razum i pregovore smatrani su slabošću, pa čak i izdajom, od strane onih koji su zagovarali rat kao jedino rješenje. Kroz svjedočanstva njegovih suradnika i novinara, film dočarava Kirovu sve veću izolaciju, što sugerira da je postao prepreka određenim interesima.

Kroz arhivske snimke, svjedočanstva i pomnu rekonstrukciju događaja, Mirotvorac pruža uvid u složeno i mračno razdoblje hrvatske povijesti. Ramljak ne samo da oživljava sjećanje na Reihla Kira, već i postavlja važna pitanja o narativima koji su dominirali u ratnim i poratnim godinama, propitujući ulogu pojedinca u trenucima povijesnih previranja.

Također, otvara i pitanje mogućeg nalogodavca Kirovog ubojstva, no ne daje izravan odgovor. Umjesto da ponudi jednostavan zaključak, redatelj suptilno, kroz pažljivo složenu naraciju i svjedočanstva, postavlja niz pitanja koja navode gledatelja na razmišljanje o kontekstu i mogućim motivima iza ubojstva Josipa Reihla Kira.

Film ističe Kirove uspješne akcije u smirivanju napetosti i sprečavanju sukoba u istočnoj Slavoniji. Upravo ta efikasnost u održavanju mira mogla je biti glavni motiv za njegovo uklanjanje. Kome je Kirova mirotvorna misija stajala na putu? Tko je imao koristi od eskalacije sukoba? Film implicitno usmjerava gledatelja da postavlja ova pitanja o onima koji su profitirali od rata.

Ramljak precizno postavlja Kirovo ubojstvo unutar šireg političkog konteksta 1991. godine. To je vrijeme kada se stvarala nova politička struktura i kada su se utvrđivale pozicije moći. U takvim okolnostima, uklanjanje nepoćudnog, ali utjecajnog pojedinca može se promatrati kao logičan, iako tragičan, potez onih koji su težili apsolutnoj kontroli.

Priča o nastanku filma proteže se na nekoliko godina istraživanja i produkcije. Uz opsežno istraživanje, Ivan Ramljak je koristio ekskluzivne arhivske snimke iz tog razdoblja, uključujući televizijske reportaže, amaterske snimke i policijske izvještaje, kako bi rekonstruirao događaje oko ubojstva. U tome su mu pomogli i suscenaristi, poznati novinari Drago Hedl i Hrvoje Zovko.

Autor Ivan Ramljak jedan je od najznačajnijih hrvatskih dokumentarista srednje generacije, prepoznatljiv po svom osebujnom pristupu povijesnim temama. Njegovi filmovi Kino otokDom boracaMezostajun, O jednoj mladosti El Shatt – nacrt za utopiju prikazani su na više od 80 festivala diljem svijeta (IFFR, Cinéma du réel, Dok Leipzig, Sarajevo, Dokufest…), na kojima su osvojili niz nagrada.

Ovaj važan film poziva na kritičko preispitivanje ratnih događaja i uloge pojedinaca u njima. Trijumf na Pula Film Festivalu i iznimno pozitivna reakcija publike na Cinehillu potvrđuju da uspijeva premostiti jaz između struke i široke publike te da postoji velika potreba za ovakvim filmovima koji se hrabro suočavaju s prošlošću.

Latest Posts

spot_img

NE PROPUSTI