Pitanje iz naslova sve je glasnije u svijetu elektroničke glazbe i festivalske industrije, osobito nakon nedavnih događanja oko Boiler Rooma i Field Daya. Ove platforme, nekada perjanice nezavisne i underground kulture, sada su u vlasništvu Superstruct Entertainmenta, kojeg je nedavno preuzela investicijska tvrtka KKR. Upravo su KKR-ova ulaganja u izraelske tehnološke tvrtke, proizvođače oružja izazvale buru negodovanja i val bojkota koji prijete temeljima onoga što ove platforme predstavljaju.
Field Day festival, koji se održao ove subote, 24. svibnja, zadesilo je masovno povlačenje s line-upa. Čak 15 imena kao što su Midland, Roza Terenzi, Spray i Regularfantasy te članovi Sisu Crewa, koji okuplja DJ-ice i nebinarne DJ-e, odbili su nastupiti. Njihova odluka nije došla iznenada, već kao odgovor na otvoreno pismo upućeno festivalu, pozivajući ga da se ogradi od KKR-ovih spornih investicija. Pismo, koje je potpisalo preko 230 umjetnika, uključujući velikane poput Brian Enoa, Jyotyja i Ben UFO-a, jasno je izrazilo zabrinutost zbog KKR-ovih udjela u izraelskim podatkovnim centrima, infrastrukturi, tvrtkama povezanim s izraelskim naseljima, proizvođačima oružja i poduzećima koja uništavaju okoliš.
Sisu Crew je odlučno poručio da povlači svoju pozornicu i line-up i s Field Daya, ističući da festival nije poduzeo mjere protiv svoje suučesnosti. Slično tome, Midland je objasnio svoj otkaz time što je Field Day “ostao šutljiv” na njegove upite. Roza Terenzi, Spray i Regularfantasy zajednički su naglasili da “normalizacija scene gdje festivali imaju bilo kakve veze s omogućavanjem prodaje okupirane zemlje, vlasništvom nad proizvođačima oružja i tehnologijom za kontrolu masa nije nešto iza čega stojimo.”
Field Day se, pak, u iznuđenom priopćenju uoči samog festivala ogradio od KKR-ovih ulaganja, dodajući kako je partnerstvo sa Superstructom osiguralo budućnost festivala. Istaknuli su i kako sami ne mogu utjecati na vlasničku strukturu festivala.
Kako god, Field Day se uspješno održao ove subote u londonskom Brockwell Parku uz nastupe headlinera kao što su Peggy Gou, Dixon, Modeselektor i Folamour. Dixon se oglasio izjavom na Instagramu u kojoj navodi kako će, poštujući odluke drugih, ipak nastupiti na festivalu, jer svira za publiku, a ne za korporacije. Ograđujući se od KKR-ovih spornih ulaganja, dodao je kako će honorar proslijediti humanitarnim organizacijama koje podržavaju civile u Gazi.
Boiler Room u dilemi: Između čekića i nakovnja
Slična su pitanja otvorena i prije nekoliko mjeseci u slučaju Boiler Rooma, koji je tada također kroz vlasništvo Superstructa posredno došao u portfelj KKR-a. Nekada sinonim za autentične DJ setove i intimne live streamove, našao se u sličnoj, ako ne i težoj, situaciji. Nakon promjene vlasništva, Boiler Room je objavio kako se proglašava “bezuvjetno pro-palestinskim” i priznaje da se KKR-ova ulaganja “kategorički ne podudaraju s našim vrijednostima”. Ipak, ističu da osoblje tvrtke nije imalo nikakvu kontrolu nad prodajom, nemajući vlasnička ni glasačka prava.
Iako Boiler Room tvrdi da njihova “predanost uredničkoj neovisnosti i Palestini nikada nije pokolebana” te da “nijedan investitor, prošli ili sadašnji, nikada nije utjecao na naš rad”, sama činjenica da su u vlasništvu KKR-a stvara neizbježan sukob interesa. Unatoč njihovoj odlučnosti da se pridržavaju smjernica BDS-a (Boycott, Divestment, Sanctions) i PACBI-ja (Palestinska kampanja za akademski i kulturni bojkot Izraela), pitanje je koliko je ta neovisnost realna kada konačni profit ide u ruke entiteta čiji se principi s time sukobljavaju. PACBI je podržao Boiler Roomovo distanciranje od KKR-a, ali je istovremeno pozvao sve druge platforme u vlasništvu Superstructa da učine isto.
Kada privatne investicijske tvrtke s profitom kao glavnim motivom ulaze u kulturne sektore, upitno je koliko se dugo može održati autentičnost, neovisnost i etička načela koja su često temelj takvih scena. Umjetnici i publika sve su svjesniji odakle dolazi novac i s kojim je aktivnostima povezan. Pritisak na korporativne vlasnike raste, a borba za etički integritet scene tek je počela.